Moet je een klimatrus snoeien en wanneer moet je ze planten? EsT

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Bedoel je een clematis? Die kun je wel snoeien. Je hebt vroegbloeiende en laatbloeiende soorten, die op een verschillend tijdstip gesnoeid moeten worden. Die van ons moet volgens de boekjes vroeg in het voorjaar gesnoeid worden geloof ik, maar toen ik dat vorig jaar vergeten was, bloeide hij mooier dan ooit tevoren. Ik heb het dus dit jaar maar weer niet gedaan, en hij zit weer vol met knoppen.
Nog een eigenaardigheidje van de clematis: Hij staat graag met zijn bovenkant in de zon, maar met zijn onderkant in de schaduw. Mensen leggen vaak een dakpan over de onderkant. Bij ons staat hij achter de compostbak, ook onderaan in de schaduw dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Er zijn veel soorten clematis, en de regels voor het snoeien zijn niet gelijk voor alle soorten. Kijk maar in de link voor meer info.
Je kunt nu wel planten, maar het is vrij droog dus wel genoeg water geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees in jouw benaming voor jouw (klim)plant twee planten: klimop (hedera) en Clematis.
Fonetisch klinkt Clematis nog het meest als klimatrus dus ik neem aan dat je die bedoelt.
Eigenlijk hoef je een Clematis niet te snoeien. Meestal leidt je hem gewoon en hou je hem verder een beetje in toom.
Je kunt hem wel snoeien maar daarvoor moet je eerst weten wanneer hij bloeit.
Bloeit hij in de voorzomer? Dan moet je alleen het dode hout afnemen want hij bloeit op oud hout.
Bloeit hij in de nazomer? Dan snoei je alles weg tot op een hoogte van 80-100 cm en dat doe je half maart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nu de beste tijd om te planten en snoeien bij Clematis is een vaste regel, bij de vroege bloeiers alleen de dode en lelijke takken weghalen in maart/april
Bij de late bloeiers snoei je tot aan het oude hout in maart/april.