Ik laat mijn tv op mijn kamer altijd aan, Het rode lampje blijft zegmaar schijnen. Kan dit slecht voor je zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Kan het kwaad? Nee en ja.

Laat ik het uitleggen.

Nee, want op zich kan het geen kwaad. De eventuele elektrische en magnetische velden zijn verwaarloosbaar klein, en al zouden ze 100 keer sterker zijn, dan nog zou je daar niets van merken.

Ja, want er is een (uitermate klein, maar toch) risico dat ergens oververhitting plaatsvindt, met brand tot gevolg. Stekker eruit, risico weg.

Ja, want de mens slaapt aantoonbaar beter als het in de slaapkamer zo donker mogelijk is. Zo'n lichtje, hoe klein ook, geeft 's nachts toch flink wat licht, en dat beïnvloedt je slaap. (Dit geldt natuurlijk niet als je het schijnsel niet kunt zien vanuit je bed.)

Ja, want aan je vraag te zien maak je je toch een klein beetje zorgen - je hebt op z'n minst wat twijfel. Als zijn die zorgen / twijfels nog zo klein, ze zijn er wel. En dat heeft invloed op je slaap. Dus al zouden bovenstaande punten niet gelden, en zou het *echt* 100% niets uitmaken, dan nog kun je je TV beter uitzetten - puur om je zorgen weg te nemen, ongeacht of die zorgen wel of niet terecht zijn.

--

Samenvattend: doe je TV toch maar liever helemaal uit.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

nee hoor. Het bespaart wel energie als je de stekker er uit trekt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk als je dat altijd heb het niet goed is zowiezo is er een magnetisch veld in tv en er om heen, en wat dacht van de energie? die het apparaat gebruik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TV's met beeldbuizen verzamelen stof in de kast. Dat kan brand veroorzaken, dus de stekker eruit,wanneer je niet kijkt. (als je leven je lief is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad verhoog je de kans op brand hiermee in je toestel. De kans blijft klein, maar toch. Overigens geldt dit voor alle electrische apparaten die je standby laat staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is jouw huis beter geisoleerd maar als wij de tv op de slaapkamer standby laten staan gaat hij "brommen" (je schrikt je echt rot, want het is behoorlijk hard) als iemand een mobiele telefoon gebruikt.

In dat geval is het dus slecht voor je nachtrust.

Toegevoegd na 34 minuten:
Voor die isolatie vaker fout wordt begrepen. isolatie tegen straling!!!!
(zit in de muur, ken persoonlijk iemand die dat heeft in huis)

Als dan buiten iemand belt gaat je tv niet storen
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft de isolatie van je huis te maken met het wel of niet brommen van je TV???
amigo
13 jaar geleden
het is niet de straling van mijn mobiel waardoor hij bromt dat is door het bellen van iemand van buiten!!
Ik ken iemand met een modern huis die GEEN gsm ontvangst heeft in de slaapkamer, zit iets isolerends in de muren. Isolatie tegen straling dus!! Ik zal het erbij zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok lol... dat is wel heel erg...
Verbruik van huidige tv's in standby is 0,3watt (soms iets meer/soms iets minder) Kans op brand? nihil. Vroeger zaten er gloeilampjes in de standbylampjes, tegenwoordig alleen maar LED's en die geven geen warmte, dus geen brand. Wil je 100% zeker zijn dat je TV niet in de brand gaat, trek dan de stekker er uit. Er zijn TV's geweest waarvan de aan/uit knop kortsluiting gaf terwijl TV uit was. Dus ik zou me niet druk maken om je standbylampje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je veel kwaad doen: ik geloof dat 90 % van alle huisbranden ontstaat in apparatuur die op standby staat. Daarom zet ik alle apparatuur uit als ik weg ga. Met een centrale schakelaar, weliswaar. Een brandende tv is vooral heel slecht voor je longen, Van het vuur heb je verder weinig last en bespaart wellicht zelfs wel een uitvaart.